Assalamu'alaikum dan salam sejahtera............Selamat datang ke blog Kadet Polis Pontian............Tegas, adil dan berhemah............Integriti amalan kita............25 Mac, Sambutan Peringatan Hari Polis Ke-205...........Selamat Hari Polis............"Komuniti Sejahtera Komitmen Kami"

Wednesday, March 30, 2011

MESYUARAT PENGURUSAN KALI PERTAMA KOR KADET POLIS PONTIAN 2011

Pada hari Rabu 30 Mac 2011 diadakan mesyuarat pengurusan Kor Kadet Polis Pontian. Mesyuarat diadakan di Kamar Kencana, SMK Telok Kerang tepat pukul 3.00 petang. 17 daripada 18 wakil sekolah hadir dalam mesyuarat itu. ASP Hj Othman Bin Abdullah dan Sjn. Sabari dari IPD Pontian turut hadir.

Di antara perkara-perkara yang dibincangkan:
  1. Kor Kadet Polis Pontian akan menghantar guru-guru dan ahli-ahli untuk menyertai program peringkat negeri dan kebangsaan jika dikehendaki berbuat demikian.
  2. Hari Kadet Polis - Tarikh pada 18 April 2011 pukul 3.00 petang. Penyediaan tempat diberi kepada SMK Telok Kerang. Pegawai baris juga dari SMK Telok Kerang. Kawalan Kehormatan ditugaskan kepada SMK Dato' Ali Hj Ahmad, SMA Maahad dan Sek. Tinggi Pei Chun. Semua sekolah dikegendaki menghantar 19 ahli sebagai detachment.
  3. Perkhemahan di Taman Negara Tanjung Piai - Tahun ini berkhemah di dalam daerah iaitu di Taman Negara Tanjung Piai. Dibuat pada bulan Jun dari hari Jumaat hingga hari Ahad. Pada perkhemahan ini juga pentarafan pangkat sarjan dan koperal akan dilakukan. Semua sekolah dikehendaki turut serta. Antara aktivitinya ialah pertandingan-pertandingan kawad kaki, tapak perkhemahan, larian lasak, memasak dalam perkhemahan, sukan dan permainan kecil, malam kebudayaan, nyanyian patriotik, penyucian rohani ke arah insan madani, mencipta pantun dan xploria.
  4. Perasmian IPD Pontian - Tuan Othman menyatakan bahawa guru-guru dan ahli-ahli Kadet Polis akan diminta menyertai program perasmian IPD Pontian iaitu pada bulan Jun. Perasmian akan disempurnakan oleh Ke bawah Duli Tuanku Sultan Johor.
  5. Pertandingan Perbarisan hari Kemerdekaan Daerah Pontian - Sebagai lazimnya pada setiap tahun, pasukan Kadet Polis akan menyertai pertandingan perbarisan tersebut bagi kategori badan beruniform.
  6. Lain-lain aktiviti seperti latihan rutin, lawatan, latihan menembak, dan pertandingan kawad kaki GO diuruskan sendiri oleh sekolah-sekolah.
  7. Guru-guru yang belum ada uniform diminta mohon kain uniform di IPD Pontian. Kos lain dinggung sendiri oleh guru-guru.
  8. Perlantikan seorang bendahari baru dan dua orang juru audit.
  9. Pengagihan uniform Kadet Polis kepada semua sekolah selepas mesyuarat. 

No comments:

Post a Comment