Assalamu'alaikum dan salam sejahtera............Selamat datang ke blog Kadet Polis Pontian............Tegas, adil dan berhemah............Integriti amalan kita............25 Mac, Sambutan Peringatan Hari Polis Ke-205...........Selamat Hari Polis............"Komuniti Sejahtera Komitmen Kami"

Sunday, September 11, 2011

KADET POLIS PONTIAN MENJUARAI PERTANDINGAN PERBARISAN HARI KEMERDEKAAN KE 54 DAERAH PONTIAN KATEGORI UNIT BERUNIFORM

Hari ini berlangsungnya Hari Kemerdekaan peringkat daerah Pontian. Hari Kemerdekaan Malaysia disambut di seluruh negara pada setiap 31 Ogos setiap tahun bagi menandakan negara bebas daripada belenggu penjajahan. Oleh kerana pada tahun ini, hari Kebangsaan jatuh pada Hari Raya Aidilfitri, sambutan di peringkat nasional akan di adakan pada 16 September 2011 manakala di peringkat daerah Pontian ianya diadakan pada hari ini Ahad 11 September 2011.

Hari kemerdekaan merupakan peristiwa utama dan disambut secara besar-besaran dengan mengadakan perarakan warna warni, konsert, pertunjukan pentas, pertandingan dan pelbagai lagi pertunjukan yang diadakan di tempat-tempat yang ditetapkan setiap tahun.


Diucapkan selamat menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-54. Semoga negara kita Malaysia aman, damai, muhibah dan tenteram serta kondusif. Semoga semangat semalaysia kekal dalam hati setiap rakyat. 1MALAYSIA:TRANSFORMASI BERJAYA, RAKYAT SEJAHTEARA.


Acara sambutan ulang tahun hari kemerdekaan itu dimulakan dengan perarakan perbarisan anggota beruniform seperti PDRM, Askar Wataniah, Pasukan Pertahanan Awam, Pasukan Bomba dan Penyelamat dan RELA. Ia diikuti oleh perbarisan unit-unit beruniform sekolah di hadapan YB Datuk Haji Maulizan Bin Bujang, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan & Koperasi, Pelajaran dan Pelajaran Tinggi Negeri Johor yang mewakili Menteri Besar Johor. Di belakangan anggota beruniform dan unit-unit beruniform adalah kontinjen-kontinjen ajensi-ajensi kerajaan, mukim, pihak swasta dan lain-lain.


Pada tahun ini sekali lagi Pasukan Kadet Polis SMK Telok Kerang diberi kepercayaan untuk mewakili Pasukan Kadet Ppolis Derah Pontian dalam pertandingan perbarisan Hari Kemerdekaan peringkat daerah Pontian kategori unit beruniform. Pertandingan tersebut disertai 9 pasukan beruniform; Kadet Polis, Persatuan Bulan Sabit Merah, Pergerakan Puteri Islam, Pergerakan Pengakap, Pengakap Laut, St. John Ambulance, Kadet Bomba dan Penyelamat, Kadet Bersatu Malaysia dan Pergerakan Pandu Puteri. Kadet Polis SMK Telok Kerang tidak mengecewakan harapan apabila ia dinobatkan selaku juara dalam pertandingan itu. Tahniah!


Pemenang pertandingan perbarisan Hari Kemerdekaan peringkat daerah Pontian kategori unit beruniform:

  • Johan - Kadet Polis SMK Telok Kerang.
  • Naib Johan - Pengakap Laut SMK dato' Ali Haji Ahmad.
  • Ketiga - Kadet Bomba dan Penyelamat SMK Sri Kukup.

Terima kasih diucapkan kepada Cikgu Shamsul Sazali, Cikgu Hasan Kasmuri dan Cikgu Mohd Hatta yang menguruskan pasukan dan kepada semua ahli Kadet Polis yang memberi komitmen untuk menyertai perbarisan.























No comments:

Post a Comment